$vboptions[bbtitle]

'' يشرفنا انضمامك معنا فى عالم ديزاين .




 
الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

انت الان تتصفح عالم ديزاين

آخر المواضيع
الموضوع
تاريخ ارسال المشاركة
بواسطة
قص بطريقة جميلة.
درس تأثير الفيكتور.
عمل تصميم بالفيكتور من عالم ديزاين.
[ الدرس الثالث ] درس تصميم الهيدر . درس احترافى [دورة تصميم استايلات احلى منتدى]
الدرس الاول فى دورة فن الدمج
الدرس الثانى فى دورة فن الدمج
استايل تومبيلايت جديد 2014
[ الدرس الاول ] درس انشاء منتدى تجريبى من نوعيه احلى منتدى .
لسعــة نحـل و نقطــة عسـل
أجمل ماقيل عن الصداقه
السبت نوفمبر 15, 2014 10:16 pm
السبت نوفمبر 15, 2014 10:15 pm
السبت نوفمبر 15, 2014 10:01 pm
الثلاثاء أغسطس 12, 2014 1:09 pm
الثلاثاء يونيو 10, 2014 5:26 pm
الثلاثاء يونيو 10, 2014 3:27 pm
الجمعة مايو 16, 2014 11:57 pm
السبت أبريل 19, 2014 3:41 am
الإثنين فبراير 10, 2014 1:17 pm
الإثنين فبراير 10, 2014 1:15 pm
ياسمينا محمد
ياسمينا محمد
ياسمينا محمد
almosiki
moooof
ميسي
عماد72
blidi4ever
mahmoud saleh
mahmoud saleh

شاطر|

آحلم من غير مآتنآم !

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل
كاتب الموضوعرسالة
mahmoud saleh
ادارة المنتدى


الجنس : ذكر

عدد المساهمات : 383

النقاط : 982

تاريخ التسجيل : 18/11/2010

العمر : 22
الدولة :

http://3alam-design.yoo7.com
مُساهمةموضوع: آحلم من غير مآتنآم ! الأحد فبراير 09, 2014 11:43 am

[ مد رجلك على قد لحآفكـ ]

[ احلم على قدكـ ]

[ آللي يبص فوق يتعب ]

دايماً بنسمع بـ الأمثآل دي في حيآتنآ ..

لكن حد مننآ فكر فيهآ قبل كده؟؟

هل كل حآجه بنسمعهآ تبقى صح؟؟

هل كل حاجه اتعودنا على سماعها, لازم نصدقهآ؟

هتكلم فـ موضوعي دآ عن كدا

عشان تحقق هدفك لازم يكون ليك حلم..

لازم الحلم ده بيكون هو الوقود اللي بيحركك وبيديك الدوافع انك ماتيأسش

ايه مواصفات الحلم ده؟

القاعدة المهمة هنا هي:

ماتحطش سقف لأحلامك

احلم براحتك.. خليك طموح..

خليك متطلع..

لو حلمك صغير هاتفضل صغير..

لو حلمك كبير ومؤمن بيه..

يبقى لازم هاتحققه وتكون كبير

كان فيه شاب معوق اسمه خالد حسان..

فقد ساقه اليسرى في حادث سيارة

في العاشرة من عمره..

الشاب ده كان حلمه إنه يعدي المانش

تخيل؟؟ شايف الحلم ده؟؟

سباحين عالميين حاولوا يعملوها

عشان عبور المانش مش سهل..

التيارات البحرية و درجة الحرارة و المسافة المرهقة اللي كانت عقبة أمام أي سباح محترف...

لكن خالد كان مؤمن بحلمه..

كان عارف إنه ممكن يعملها

أكيد سمع ناس بتقول له: انت بتحلم

أكيد ناس قالوا له:

أكيد مش هاتنجح

أكيد فيه ناس حاولوا يقنعوه بسخافة

حلمه و إنه استحالة يقدر يحققه

بسبب إعاقته..

لأن مفيش معوق قدر يعدي المانش

على مدى التاريخ

أقول لكم حاجة؟

خالد حسان هو أول معوق في العالم

استطاع يعبر المانش سنه 1982

و حقق حلمه وحلم مصر اللي

بنفخر بيه حتى الآن..

إيه رأيك؟

أحكي لكم قصة تانية؟

كان فيه ولد في مدرسة دسوق الإعدادية إسمه أحمد حسن..

كان مؤمن بحلم..

هو إنه يكون عالم كبير ويحقق اكتشافات

علمية تسجل عالميا باسمه

شايف الحلم ده كبير ازاي؟

الولد ده فضل مؤمن بحلمه

ومايئسش من الظروف

استطاع أحمد حسن زويل أن يحصل

على جائزة نوبل في الفيزياء

ويكون واحد من أعظم

العلماء في التاريخ

توماس إديسون كان بيحلم انه

يخترع حاجه تنور بالكهرباء

من غير وقود..

وعمل 999

تجربة فاشلة لحد ما الناس

سخروا منه و منحلمه..

دلوقتي اللمبة في كل بيت

بيل جيتس

كان حلمه ان الكمبيوتر

يكون في كل بيت..

الناس سخروا منه ومن حلمه ..

دلوقتي بقى فيه حاجه اسمها

الكمبيوتر الشخصي

زي اللي باكتب لكم عليه الموضوع ده..

شكرا على حلمك يا بيل جيتس

هي إيه الحكاية؟؟

عايزه توصلي لـ إيه يعني ؟

الحكاية إن الباحثين درسوا سلوكـ

الناجحين في جميع المجالات..

اكتشفوا إن كل واحد فيهم كان

له حلم إيجابي كبير وكان مؤمن

بيه جدا لدرجة إنه مالتفتش

لكلام الناس إللي حاولوا يحبطوه

الحلم ده لازم يكون إيجابي وهدفه نبيل..

رسالة بيحملها الشخص

ده وبيحاول يحققها

لو استطاع أي شخص أن يحقق شيء ما..

ففي إمكانك أن تحققه..

كلمة لـ ريتشارد باندلر

يبقى إياك تحط سقف لحلمك..

إياك تيأس..

خلي إيمانك بحلمك الإيجابي

هو القوة اللي بتخليك تتخطى أي عقبة

خلي إيمانك بحلمك قوي لدرجة إنك تقف وتتخطى أي صدمة..

لأنك مؤمن تماما إنك هاتوصل

لهدفك في النهاية

كل الناس لديهم من الخبرات

التي تؤهلهم لتحقيق تغيير

إيجابي في حياتهم..

الأمثال اللي قلناها في أول

الموضوع اياك تعمل بيها..

لو كانت تنفع زمان يبقى

أكيد ماتنفعش في العصر اللي احنا فيه ده..

كل شيء ممكن طالما

عندك هدف نبيل وحلم عايز تحققه

خلي الأمثال اللي فوق كالتالي

على أد لحافك مد رجليك

حوله إلى: جيب لحاف على أد رجليك

والمثل الخاطئ اللي بيقول: اللي يبص لفوق يتعب

حوله إلى: إللي يبص لفوق..هايوصل فوق

والجملة اللي بتقول:

احلم على قدك

خليها: ماتحطش سقف لأحلامكـ

الحلم الكبير هو اللي بيصنع نجاحك..

احلم براحتك وتخطى كل الظروف

ولازم تؤمن انك هاتحقق حلمك ده..

لو حلم إيجابي يبقى أكيد أكيد

هاتعرف تحققه..
مفيهاش كلام
الموضوع الاصلى : آحلم من غير مآتنآم ! الكاتب : mahmoud saleh المصدر : منتدى عالم ديزاين
التوقيعتوقيع العضو mahmoud saleh

مشاركتك فى المنتدى تعبر عن ذاتك , فاحسن من مشاركتك حتى يحسن الناس فى تقديرهم لشخصيتك

ابتعد قدر الامكان عن المنقول , واجعل مشاركتك من صنعك

تصاميم مجانيه - دعم فنى - دروس فى مختلف برامج التصميم - ملحقات لبرامج التصميم

هذا ما نسعى لتوفيره للجميع

تحياتى

mahmoud saleh

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جميع المواضيع و الردود تعبر عن رأي صاحبها ولا تعبر عن رأي إداره منتدى عالم ديزاين بــتــاتــآ

آحلم من غير مآتنآم !

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة
صفحة 1 من اصل 1

خدمات الموضوع
 KonuEtiketleri كلمات دليليه
آحلم من غير مآتنآم ! , آحلم من غير مآتنآم ! , آحلم من غير مآتنآم ! ,آحلم من غير مآتنآم ! ,آحلم من غير مآتنآم ! , آحلم من غير مآتنآم !
 KonuLinki رابط الموضوع
 Konu BBCode BBCode
 KonuHTML Kodu HTMLcode
إذا وجدت وصلات لاتعمل في الموضوع او أن الموضوع [ آحلم من غير مآتنآم ! ] مخالف ,, من فضلك راسل الإدارة من هنا
المتواجدون الأن بالموضوع:

ككل هناك 3 أشخاص حالياً في هذا الموضوع :: 1 اعضاء, 0 عُضو مُختفي و 2 زائر
صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات عالم ديزاين :: اقسام عالم ديزاين العامه :: القسم العام-

 

Powered by 3alam Design ® Version 2
Copyright © 2011
.:: جميع الحقوق محفوظة لدى منتديات عالم ديزاين © ::.
جميع المواضيع و الردود تعبر عن رأي صاحبها ولا تعبر عن رأي إداره منتدى عالم ديزاين بــتــاتــاً